Review - V těle světa

Autorka: Eve Ensler
Žánr: Autobiografie
Rok vydání: 2014
Počet stran: 216
Nakladatelství: Beta - Dobrovský

Dramatička, spisovatelka a aktivistka Eve Enslerová propůjčuje svůj hlas ženám celého světa a bere si jejich problémy za své. Zasvětila život ženskému tělu a otázkám, jak o něm mluvit, jak ho chránit, jak si ho vážit. V dětství ji z vlastního těla vyhnalo sexuální zneužívání ze strany otce a matčina odtažitost. „Protože jsem neobývala svoje tělo ani Zemi, nemohla jsem poznat ani sdílet jejich bolest.“ Z odloučenosti ji ale vytrhly otřesné skutečnosti, s nimiž se setkala v Kongu, kde je znásilňování a násilí vůči ženám na denním pořádku. Krátce nato jí zjistili rakovinu dělohy a měsíce léčby z ní udělaly především tělo – kuchané, probodávané, napichované, snímané. Veškerý odstup byl překonán... Enslerová propojuje svou nemoc s devastací Země, své trpící tělo s trýzněným tělem světa a svou životní sílu s houževnatostí lidstva.
Všechny stránky svého boje zachycuje v originální, stylisticky vybroušené výpovědi, která je upřímná, intimní, šokující, odvážná, naléhavá a osvobozující.

Mnohokrát děkuji knihcentrum.cz za poskytnutí knihy k recenzi!!!

Pojďme se ponořit do neobvyklého a strhujícího příběhu Eve Ensler. Autorka zde píše
o svém životě, a co všechno zažila od doby, kdy přišla na svět. Není vynecháno ani období, kdy byla ještě malé dítě a její otec ji sexuálně zneužíval, zatímco její matka o tom neměla ani tušení. Jak hodně se na ní podepsalo cestování a zapisování příběhů zneužívaných žen. Největší pozornost je zde však věnována rakovině, kterou Eve Ensler prodělala. Přečtěme si knihu ženy, která měla odvahu promluvit.

Není lehké být obětí zneužívání, natož zneužívání vlastním otcem. Eve Ensler však překonala i toto a rozhodla se o takovýchto nepříjemnostech mluvit. Vyhledávala ženy, které byly taktéž zneužívány a byly na tom mnohem hůř než ona. Když však dorazila do Konga, její pohled se změnil ještě víc. Nikdy si nemyslela, že může být něco horšího, než doposud slyšela, spletla se. Ženy Konga se jí otevřely a nechaly ji nakouknout do nitra jejich bolesti.

Eve se snaží ženám Konga pomoc, avšak do cesty se jí postaví překážka, kterou vůbec nečekala. Rakovina je velká rána v životě. Eve však bojuje a i když má rakovinu v celkem pokročilém stádiu, chce bojovat za každou cenu.

Spisovatelka většinu knihy popisuje boj s rakovinou, jak nesnesitelná léčba a zákroky jsou. Její pohled je čistě subjektivní, každý na léčbu totiž reaguje jinak a ona samotná měla nízkou šanci na vyléčení. Její přátelé jí jsou oporou
a čtenář se taky dozví, co všechno jí rakovina dala. Jak negativa, tak i pozitiva jsou
v knize zaznamenány a čtenář
si na autorku dokáže po čas čtení udělat názor.

Já osobně si myslím, že Eve Ensler je velice silná osobnost a v průběhu čtení, mě v tom kniha jen utvrdila. Nejedná se o čtení pro každý den, člověk musí mít na takovouto tématiku náladu. Autorka se často opakovala a šlo poznat, že jí daná věc hodně užírala či nedala spát. To čtenáři nemusí být dvakrát milé, kniha mohla tak být o něco kratší a vůbec by jí to neuškodilo. Přes to všechno se jedná o velice zajímavé čtení, které nutí k zamyšlení.

4/5